Tóth Balázs Gábor  Három Forma-1 könyv
  • Kategória: Könyvkritikák
Könyvkritikák
Könyvkritika

Áttekintés a könyvről

A Duna Kiadói Csoport kedvessége folytán - ezúton is köszönöm nagylelkűségüket - három nagyszerű könyvvel ismerkedhettem meg...

Információ a könyvről

1961. április 12-én Tyuramban, helyi idő szerint délelőtt nyolc óra körül Jurij Alekszejevics Gagarin bizonyos civilizációs vívmányok híján oldalba pisilte az autóbuszt, mely őt, és néhány segítőjét a kilövőálláson várakozó Vosztok-1 űrhajóhoz szállította.

Talán örökre feledésbe merül eme történelmi vizelés, ha az őt követő szovjet űrhajósok, talán babonából, talán a tisztelet furcsa kifejezéseként, nem követik mind a mai napig Gagarin példáját. Elképzelhető, mennyire furcsának találták más nemzetek szovjetekkel együtt repülő asztronautái a hagyományőrzés eme gyönyörű megnyilvánulását.

Kevés híján nyolc év elteltével, 1969. január 3-án (Gagarin ekkor már egy éve halott), Tyuramtól több ezer kilométerre, nyugatra található Kerpen nevű németországi településen meglátta a napvilágot a világűr helyett inkább a földön száguldozó pilóta, Michael Schumacher. Természetesen az első űrrepülés, pontosabban Gagarin és a hétszeres világbajnok autóversenyző között meglehetősen önkényes módon húzok párhuzamot (lehetne több jelentős hasonlóságot találni, de ezek a közös jellemzők, mint bátorság, kitartás, stb. annyira kézenfekvőek, hogy szinte unalmas lenne felsorolásuk).

Inkább visszatérek bizonyos űrhajós szállító autóbusz megbabonázott oldalához. Schumacher ugyanis minden verseny előtt, mielőtt beül az autójába, elrohan pisilni, babonából és kifejezetten erre a célra tervezett helyiségbe. (Csupán a teljesség kedvéért, Alan Shepard, az első amerikai űrhajós (1961. május 5.) a kilövés előtt bepisilt.)

Tizenegy-tizenkét éves lehettem, amikor első matchbox autómat kaptam, valójában a Jézuska hozta. A Ford GT 40 kicsinyített mása gyönyörű, minden addig látott játékautónál szebb, lenyűgözőbb csoda volt számomra. Beleszerettem. Minden karácsonyra, születésnapra, névnapra autómodellt, autós könyveket kértem, szerény zsebpénzem autós újságokra költöttem, képeket, cikkeket vágtam ki, ragasztottam füzetekbe.

Persze azokban az időkben alig-alig jelentek meg ilyen könyvek, autós szaklap is csupán egy létezett nálunk. Antikváriumok ritka kincseit vadásztam, külföldet járt rokonaim, ismerőseim gyarapították gyűjteményem. Bár autóversenyeket már akkor is rendeztek, a Népligetben nemzetközi versenyeket is, és ezekről rendszeresen jelentek meg beszámolók, riportok, külföldi versenyekről, különösen a Forma-1 futamokról éppen csak csordogáltak híradások.

Pár nappal ezelőtt a Duna Kiadói Csoport kedvessége folytán - ezúton is köszönöm nagylelkűségüket - három nagyszerű könyvvel ismerkedhettem meg:

 

   

 

Fentebb említettem, hogy szenvedélyem kezdetén, és még sok éven keresztül ilyen bőséges irodalom (és ez a három könyv csupán vékony, de jelentős szelete az egésznek) nem kényeztetett. A dolog a hetvenes évek második felétől kezdett javulni, talán összefüggésben a felröppenő hírrel, komoly erők munkálkodnak, hogy a világbajnokság egyik futamát magyar helyszínre próbálják hozni. A tervek kezdetben a sikeres versenyeket magának tudható Népligetre fókuszáltak.

Több éves huzavona után végül 1986. augusztus 10-én a Mogyoród határában felépült Hungaroringen kapcsolódtunk be a futamok rendezésébe. Mindez már történelem. Dávid Sándor könyvéből pontosan követhetők ennek a történelemnek a fontosabb állomásai, persze a Forma-1 sztorik 2012-2013 terjedelmesebb része a világbajnokság sokak szerint legizgalmasabb évadjáról szól. Ahogy a bajnokság előrehaladt, helyszínről-helyszínre felidézi az egyes futamokat, bőségesen kiegészítve a résztvevők és természetesen a saját véleményével is.

Tulajdonképpen ugyanez mondható el Simon István munkájáról is, ennek ellenére mikor a Száguldó cirkusz 2012-2013 sorait róttam, nem éreztem, hogy, mintha ezt már olvastam volna, bizonyítva, hogy több szem többet és főleg máshogy lát. Ifj. Dávid Sándor a legszélsőségesebb indulatokat keltő, egyben a forma-1 történetének legsikeresebb, egyik legtehetségesebb alakjának, Michael Schumachernek életútját tárja elénk 2006-ig, Schumacher első visszavonulásáig.

E páratlan versenyzői karrier bemutatása módot ad szerzőnek arra is, hogy bepillantást adjon a versenysorozat kevésbé látványos, kevésbé ismert, kulisszák mögötti életébe.

A magam részéről szinte egy ültő helyemben olvastam (faltam) az itt igen-igen vázlatosan bemutatni szánt könyveket. Végezetül ismét Dávid Sándorhoz fordulok „...olvassák a könyvet, mert idő múltával emlékeik tárháza lesz."

0 Ft
Ajánlott könyvek