Baráz Miklós, Földy Attila  Motor GP Sztorik 2012–2013
  • Kategória: Sport, F-1, Motor
  • Oldalszám: 592
  • Könyv kötése: puhakötéses
  • Könyv hossza: 225 mm
  • Könyv szélessége: 155 mm
  • Könyv súlya: 892 gramm
  • Bizományos értékesítés: Van
  • Rendelhető: Igen
  • ISBN/ISSN: 9772060826128
Sport, F-1, Motor
Kiemelt ajánlat

Áttekintés a könyvről

KERESSE A SIKERKÖNYVET A LEGNAGYOBB KÖNYVESBOLTOKBAN!!

Látogassa meg a kiadó Facebook oldalát!

Információ a könyvről

A MotorGP Sztorik idén is bővebb adtak beszédtémát.


2012-től - az új szabályok nagyobb szabadságot adtak a versenyzőknek és a csapatoknak. Az edzések és az évközi fejlesztések is változtak.
Megszűnt a teszttilalom, az év közben felhasználható erőforrások számát is korlátozták. A szezononként rendelkezésre álló blokkok tekintetében a CRT motorokkal futó csapatok több lehetőséget kaptak.
A Formula 1-hez hasonlóan az esős versenyeken piros színű zárófényt kell használni a motorokon a jobb láthatóság és a nagyobb biztonság érdekében. Változnak a súlyhatárok is: a jelenlegi 153 kilogrammról 157-re híznak a legnagyobb kategória motorjai, majd 2013-tól újabb három kilóval lesznek nehezebbek.

Idén ismét megtudhatják a miérteket a két keréken való száguldás hazai szerelmesei.

 

Részlet a könyvből

18. futam – Spanyolország, Valencia                                              

2012. november 11.

 

Száguldás a stadionban

 

Azt senki sem tudja nagy biztonsággal megmondani, hogy miért, de az tény: az idényzáró helyszíne évek óta Valencia. Hosszasan lehetne értekezni az okokról, de ellenvéleményként azt azért megemlítené a Motor GP Sztorik / 2012, hogy a spanyol futam – amely csak egy a négy közül – messze nem a legnézettebb...

Sőt...

A mindent számon tartó statisztikusok szerint „csak” a kilencedik a helyszíni nézettségi sorban. A listát amúgy Brnó vezeti... A Cseh Nagydíjon – három nap alatt – 238 ezer nézőt regisztráltak, Valenciában pedig – 2011-ben – 134 535-öt. A helyszín és az időpont-választás amúgy is egy óriási lutri! Tudniillik képzeljük el, ha nem dől el az Ausztrált Nagydíjon a MotoGP vagy Malajziában a Moto3 világelsősége, hogy Marc Marquez Phillip Island-i sikeréről ne is beszéljünk... Az egy másik kérdés, hogy évek óta itt már „csak” presztízscsata volt/van a csapatoktól távozó és az új team-hez érkező versenyzők között.

A választásoktól függetlenül: Valencia, mint pálya remek adottságokkal rendelkezik! Olyan, mint egy labdarúgó, vagy atlétikai stadion... Középen lent az aszfaltcsík, a környező tribünökről pedig a 4005 méter hosszú pálya minden pontja belátható. A viszonylag rövid pályát még izgalmasabbá teszi a 876 méteres rajt- és célegyenes, miközben – a versenyzők elmondása szerint – bőven van lehetőség az előzésekre, nevezetesen négy kanyar előtt könnyedén kifékezhető az elől haladó, ha valaki elég bátor és jól használja ki a szélárnyékot... Az viszont a kiszámíthatatlanság faktorává vált erre az évre, hogy új aszfaltborítást kapott a pálya. A minőségről és az ilyenkor óhatatlanul is „előkerülő” huplikról, kisebb bukkanókról semmit sem tudott a mezőny. Pedig, ha ezek az apróbb egyenetlenségek a féktávokon, netán a kigyorsításoknál vannak, komoly meglepetéseket okozhatnak...

 

MotoGP

 

Ez már presztízs!

 

Jorge Lorenzo a Phillip Island-on megszerzett világbajnoki cím után könnyed motorozást ígért a közönségnek, nem kizárva a győzelmet sem! Dani Pedrosa is öröm-motorozásra számított, Casey Stoner pedig azt hangoztatta: jó lenne győzelemmel visszavonulni, hiszen április közepétől köztudott volt, hogy a valenciai futam leintését követően kiszáll a gyorsasági motoros világbajnokságból. Ahogy mondta a családjának akarja szentelni az idejét, illetve kacérkodott az ausztrál túraautó-bajnoksággal. A világbajnokság dobogós helyezettjein kívül a többiek a meglepetésben és a tisztes helytállásban bíztak, hiszen igencsak komoly mozgás volt az átigazolások piacán. Gondoljunk csak Valentino Rossi visszatérésére a Yamahánál...

A motorsport-kedvelőknek Valenciáról a szikrázó napsütés, a tökéletesen száraz aszfalt és a simogató meleg jut eszébe.

Ez általában így is van...

Ezúttal azonban vizes pálya, csepegő eső és fázósan összehúzott dzseki jutott a versenyzőknek, no és persze a nézőknek is. Az első szabadedzés kezdő tíz percében tizenkét versenyző futott mérhető kört, közülük Dani Pedrosa volt a leggyorsabb. Az eső azonban rákezdett és nem volt kérdés, hogy a vizes pályához legjobban alkalmazkodók kerülnek előnybe. Az megítélés kérdése volt, hogy kinek jelentett meglepetést Valentino Rossi első helye, de az ismét bebizonyosodott: csúszós körülmények között a Ducati – legalábbis – Valentino Rossival ütőképes.  Utóbb kiderült Nicky Haydennel is, aki beékelődött az olasz világsztár és Dani Pedrosa közé, a második helyre. A három élversenyző mögött meglehetősen gyors volt még Aleix Espergaro, Cal Crutchlow és Andrea Dovizioso is. Negyed órával a leintés előtt Dani Pedrosa ismét az élre állt, de az utolsó két körben Nicky Hayden nagyot alakított. Megnyerte az edzést, a boxban pihenő és az első helyet már elkönyvelő spanyol sztár előtt, míg a harmadik Jorge Lorenzo Andrea Doviziosót előzte meg.

Menni vagy nem menni...? – ez volt a kérdés a második szabadedzésen, hiszen vizes volt a pálya, de lágy szellő lengedezett, így komoly esély volt arra, hogy felszárad. Tipikusan az az eset volt: a vizes gumi sok, a slick-gumi pedig kevés! Nem is motoroztak többen, mint a mezőny fele... Ezen elül Casey Stoner, Dani Pedrosa, Jorge Lorenzo és Andrea Dovizioso ki sem ment a boxból...

Azok közül, akik vállalták a „csúszkálást”, nagyon sokáig Ivan Silva vezetett, de aztán Randy de Puniet egy másodperccel gyorsabb kört futott, miközben Michele Pirro zárkózott fel a második helyre. A két CRT motoros is megelőzte a három ducatist, mert a harmadik helyen Nicky Hayden, a negyediken Karel Abraham, az ötödiken Valentino Rossi végzett, azok közül, akik kimerészkedtek a félig vizes, félig száraz, de sokhelyütt tócsákkal borított pályára.

 A harmadik szabadedzés reményt keltően indult, mert már a boxutca lámpájának zöldre váltásakor volt egy csík, többnyire az ideális ív, amely száraz volt. A csapatoknak nagyon komoly munkára volt szükségük, miután az előző tréningeken – pont az időjárás miatt – nem lehetett „tisztességesen” dolgozni, és a pálya új aszfaltrétege is rengeteg beállítási buktatót rejtett. Az élcsapatok pilótái közül csak Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa gurult ki azonnal a pályára, a többiek arra vártak, hogy még jobban felszáradjon a pálya. Sokáig csak a második hely volt kérdéses, hol Nicky Hayden, hol Andrea Dovizioso foglalta el azt a pozíciót, tudniillik Jorge Lorenzót senki sem tudta megközelíteni. Az utolsó tíz percre megélénkült a forgalom, de az is igaz volt: nem lehetett tovább várni...! Meglepetést jelentett a sérült Yonny Hernandezt helyettesítő Hiroshi Aoyama meglepően jó eredménye, de amikor igazán beindult a nagyüzem, akkor a japán motoros hátracsúszott. Az élen Dani Pedrosa első helyét senki sem tudta veszélyeztetni és a spanyol motoros több mint fél másodperccel volt gyorsabb Andrea Doviziosónál. A Tech3 Yamaha csapat azonban így is nagyon elégedett lehetett, mert Cal Crutchlow érkezett a harmadik helyre. Kétségkívül csalódást keltett Casey Stoner kilencedik helye – csaknem két másodperccel volt lassabb, mint csapattársa, Dani Pedrosa –, illetve Valentino Rossi 11. pozíciója.

Az időmérő edzés kellemes napsütésben, száraz pályán kezdődött. Az egyetlen, ami hiányozhatott a versenyzőknek, az a korábbi tréningek tapasztalata volt az új aszfalton. A tréninget Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa kezdte a legjobban és az első fél órát egyértelműen az „uralmuk” alatt tartották. A harmadik helyen – és ez meglepetésnek számított – Cal Crutchlow körözött, aztán Stefan Bradl, majd Casey Stoner következett. Később az ausztrál világbajnok felzárkózott a harmadik helyre... Stefan Bradl-nak volt még egy ígéretes lehetősége, aki 0,9 másodpercre megközelítette a vezető Jogre Lorenzót, de aztán beindult az „úthenger”, azaz a leintés előtti utolsó tíz perc forgataga. Casey Stoner nyitotta a sort, aki az élre ugrott, de ezzel el is lőtte a puskaporát, mert Dani Pedrosa 0,562 másodperccel jobb köridőt teljesítve megszerezte az 1-es rajtkockát, amely az ötödik pole position volt számára 2012-ben. Jorge Lorenzo is begyújtotta a rakétákat, de addig, amíg Casey Stonert sikerült megelőznie Dani Pedrosára egyáltalán nem volt veszélyes. Cal Crutchlow lett a negyedik, és tiszteletet parancsolt Stefan Bradl ötödik helye, aki Andrea Doviziosót előzte meg. Valentino Rossi 11. rajtkockája egyenesen siralmas volt...

 

Drámai futam!

 

Könnyű lenne azt mondani: mindenről az időjárás tehet! Pedig van benne valami, de azért az emberi döntéseket se hagyjuk számításon kívül...

Azzal kezdődött, hogy csak Jorge Lorenzo és Stefan Bradl állt fel slick gumikkal a rajtrácsra a bemelegítő kör előtt, jó néhányan pedig utána szánták rá magukat a cserére. Közöttük volt Dani Pedrosa, aki – értelemszerűen – a boxutcából vágott neki a versenynek. A spanyol motorosnak szerencséje is volt – vagy tudott már valamit az időjárás változásáról –, mert pillanatok alatt száradt fel a pálya, és nagyon hamar a vezető Jorge Lorenzo mögé érkezett. A Yamaha versenyzője egy ideig ellenállt az őt támadó honfitársának, de aztán a tizenkettedik körben egy óriásit bukott, amelynek módjával korábbi kínai esését idézte fel. Casey Stoner viszont vizes gumikon indult, de négy kör után be kellett látnia: az aprómintás kerekek olyan gyorsan koptak, hogy motort kell cserélnie... Ekkor már túl volt a mezőny azon a meglepetésen, hogy Pol Espergaro is az élen motorozott egy rövid ideig.

Az esések sorát Roberto Rolfo folytatta, majd Nicky Hayden kövgetkezett, de Stefan Bradl sem „kerülhette el sorsát”, miután túl sokat kockáztatott. Persze a német motoros motiváltsága is érthető volt, hiszen ha valamikor, akkor most, ezen a kaotikus versenyen lett volna esélye arra, hogy igazi meglepetést okozzon. Ugyancsak a meglepetés kategóriájába tartozott, hogy a sérült Ben Spiest helyettesítő Katsuyuki Nakasuga felzárkózott a második helyre, megelőzve Cal Crutchlow-t, Alvaro Bautistát, Michele Pirrót, Casey Stonert és Andrea Doviziosót is!

A táv háromnegyedénél már csak tizenöt motoros körözött az aszfalton, amikor Cal Crutchlow is a kavicságyban kötött ki. Casey Stoner a középmezőny elejéből szép lassan, szinte óvatoskodva megelőzte Michele Pirrót és Alvaro Bautistát is, végül pedig pályafutása utolsó MotoGP futamán a harmadik helyen intették le. Ennél sokkal nagyobb meglepetés volt, mondhatni világraszóló szenzáció Katsuyuki Nakasuga második helye. Beugróként...

A világ elitjében...

Dani Pedrosa a szezon utolsó öt versenyéből négyet megnyert – ezzel a 2012. évi szezonban hetedik győzelmét aratta –, de az már korábban kialakult, hogy a világbajnokság ezüstérmeseként zárt.

A CRT-sek között a valenciában a 11. helyen beérkező Aleix Espergaro és a Power Electrinic Aspar Team tekinthette magát világbajnoknak.

 

A dobogósok mondták:

 

Dani Pedrosa: – Nagyon feldobott, ahogyan Marc Marquez a Moto2-ben versenyzett. Arra gondoltam: nekem is valami hasonlót kellene összehoznom! A rajt előtti pillanatok felértek egy horrorfilm első képkockáival, összevissza kapkodott mindenki, miközben én láttam: Jorge Lorenzo slick gumin áll a rajtrácson. Fogalmam sem volt, hogy mivel járok jobban... Azzal, hogy a boxutcából rajtolok, vagy ha a biztonságot szem előtt tartva az ötödik kör után cserélek. A bemelegítő kör utolsó kanyarja is alaposan felszáradt – ott egyébként mindig áll a víz –, ezért úgy határoztam: a boxból indulok... Jól döntöttem és elég hamar Jorge Lorenzo mögé értem, de túlságosan elkapott a lendület, így hibáztam. Aztán újra feldolgoztam magam Jorge Lorenzo mögé, és ekkor ő hibázott egy óriásit. A következő körben láttam, hogy nincs komoly baja és ennek nagyon örültem. Ezek után már nem volt igazán nehéz dolgom! Őszinte szívvel szeretnék köszönetet mondani az egész évért a Honda csapatának.

 

Katsuyuki Nakasuga: – Nagyon boldog vagyok az eredmény miatt! Nehéz dolgunk volt, végig nagyon koncentráltam. Olyan ez az egész számomra, mint egy csoda, mintha egy mesekönyvet olvasgatnék, amiben én vagyok a főszereplő. Ezt a hasonlatot különösen jónak tartom, ha megnézzük az időmérő edzés eredményét. A 16. helyről indultam és a köridőm három másodperccel volt lassabb Dani Pedrosa körénél. Ezúton is szeretném megköszönni a Yamahának ezt a lehetőséget, hogy tesztpilótaként a MotoGP-ben versenyezhettem.

 

Casey Stoner: – Figyelembe véve azt a káoszt, ami a nagydíj rajtja előtt volt, tökéletesen elégedett vagyok a dobogó harmadik fokával.  Nem volt komoly motivációm, hogy esőben motorozzak, nem akartam rásérülni a frissen műtött bokámra. Az elején a könnyebb megoldást választottam, vizes gumikon maradtam, noha sejteni lehetett: felszárad a pálya. Óvatoskodtam, de ez nem én vagyok! Amikor aztán kiderült, hogy a slicken motorozóknak milyen nagy az előnyük, bementem a boxba, és motort cseréltem. Amikor visszatértem a pályára, olyan keményen nyomtam, ahogyan csak lehetett. A végén sikerült üldözőbe vennem Alvaro Bautistát, meg is előztem, így felállhattam a dobogóra. A csapatom nagyon örült a helyezésnek és boldogok voltunk, hiszen éveken át úgy éltünk, amint egy nagy család. Köszönettel tartozom nekik és mindenkinek, aki hosszú éveken át segítette a munkámat.

 

 

2995 Ft
2396 Ft
20 %
Ajánlott könyvek

Baráz Miklós, Földy Attila

Motor GP Sztorik 2013-2014


A MotorGP Sztorik idén is bőven adtak beszédtémát. A szakértők az egyik legkiegyenlítettebb szezonra számítanak.

Dávid Sándor

Forma 1 sztorik 2013-2014


Idén is a könyvesboltok polcaira kerül Dávid Sándor legendás évösszefoglalója. Ennek a kötetnek a kézbevételével és elolvasásával is ugyanolyan szerencse éri az Olvasót, mint a korábbiakkal.

 

Simon István

Száguldó cirkusz 2012-2013

HÉTFŐTŐL (2013. január 21-től) ÚJRA KAPHATÓ!!!

Látogassa meg a kiadó Facebook oldalát!

Dávid Sándor

Forma-1 Sztorik 2012–2013

Látogassa meg a kiadó Facebook oldalát!

Benkő Gábor

Futballgyilkosok

A magyar bundabotrány - pénz, drogok, prostik

Látogassa meg a kiadó Facebook oldalát!