Baráz Miklós, Földy Attila  Motor GP Sztorik 2013-2014
  • Kategória: Sport, F-1, Motor
  • Oldalszám: 592
  • Könyv kötése: puhakötéses
  • Könyv szélessége: 155 mm
  • Könyv magassága: 225 mm
  • Könyv súlya: 676 gramm
  • Áfa: 5%
  • Rendelhető: Igen
  • ISBN/ISSN: 9772060826135
Sport, F-1, Motor
Kiemelt ajánlat, Sport

Áttekintés a könyvről


A MotorGP Sztorik idén is bőven adtak beszédtémát. A szakértők az egyik legkiegyenlítettebb szezonra számítanak.

Információ a könyvről

 

A királykategóriában újra összeállt a Yamahában a Jorge Lorenzo, Valentino Rossi páros, a Hondánál Dani Pedrosa és Marc Márquez vív küzdelmeket. Bemutatkozik az új texasi pálya, Austinnal együtt már három amerikai helyszínen köröznek a világ legjobb motorversenyzői, Laguna Secában és Indianapolisban ugyanis változatlanul van verseny. Idén ismét megtudhatják a miérteket a két keréken való száguldás hazai szerelmesei.

 

Részlet a könyvből:

 

10. FUTAM – INDIANAPOLIS, USA

2013. AUGUSZTUS 18.

 

Spanyol sikerek Amerikában…

 

A világbajnokság két kisebb géposztálya több, mint egy hónapja

nem ült motoron nagydíjon, egészen pontosan július 24.-én Sachsenrigen

intették le utoljára Pol Espergaróékat és Luis Salomékat. A királykategória

futott még egy versenyt Laguna Secában. Igazán nagy változások

azonban nem történtek a „kicsiknél”, míg a GP-ben hír értékű

volt, hogy Cal Crutchlow elszerzôdött a Ducatihoz.

Indianapolis fô épülete után Brickyard-ként is emlegetett pályán

1909-ben rendeztek elôször futamot, és az azóta eltelt több mint egy

évszázad alatt temérdek jobbnál jobb, érdekesebbnél érdekesebb futamot

láthattunk az egykori téglából épült – azóta persze aszfalt burkolatot

kapott – 4216 méter hosszú pályán.

A MotoGP 2008 óta rajtol el a monstre „stadionban”, amelynek

lelátói olykor üresnek tűnnek, noha a GP helyszíneinek öt leglátogatottabb

helyszínei közé tartozik.

Csak hát a méretek…

A pálya vonalvezetése a legkevésbé sem bonyolult, ugyanakkor a

872 méter rajt- és célegyenes igazi bátorságpróba. Fôként a végén

található jobb derékszög miatt… Nagyon sok múlik a fékeken, a

helyesen megválasztott fékpontokon, no és persze az áttételezés kompromisszumán.

Egy évvel korábban spanyol népünnepély volt a verseny,

hiszen mindhárom géposztályt spanyol motoros nyerte – Luis Salom,

Marc Marquez és Dani Pedrosa –, és a vb állását tekintve könnyen

elképzelhetô volt, hogy ismét az ibériai félsziget himnusza csendül

majd fel a futamok után az extra nagy ünnepi dobogón.

 

Marad a naptárban

A kés élén táncol az amerikai pályák rendezési joga, noha Laguna

Secának és Indianapolisnak is 2014 végéig van szerzôdése a

Dornával. A vb promótere ugyan sokat tanult Bernie Ecclestonetól,

azaz igyekszik – a borsos, több millió eurós licencdíj ellenére

– mindenkit bizonytalanságban tartani. Annak ellenére is, hogy a

spanyol Dornát rengeteg támadás éri a négy spanyol vb futam miatt.

Magyarán: új helyszínek – állítólagos – érkezésével zsarolják a

régieket. Így vagy úgy: hiába lebegtette a Dorna, hogy Indianapolis

kiesik a 2014. évi naptárból, most mégis marad.

Annak ellenére is, hogy a pálya erôsen kifogásolható minôségét

viszont a versenyzôk kritizálják…

A naptárt illetôen hasonló helyzetben van a kultikus Laguna

Seca, egyedül a tíz éves szerzôdést kötött austini pálya érezheti

magát biztonságban.

 

Cal Crutchlow: Szeretem a színét!

Az egy hónapos nyári szünet slágertémája volt, hogy Cal Crutchlow

elhagyja a Tech3 csapatát – imígyen a Yamaha nagy családját

– és a Ducatihoz igazol.

– Laguna Seca után Amerikában maradtunk, pihentünk egy hetet.

Teljesen kikapcsoltam… Ezután hoztuk nyilvánosságra az átigazolást!

A mai modern világban az nem okoz gondot! Úgy értem, hogy

Európában, vagy a világ túlsó felén jelentjük-e be. – mondta Cal

Crutchlow, aki így beszélt egy bizonyos telefonhívásról: – Nagyon

nehéz volt Herve Poncharallal, a Tech3 managerével közölnöm a

döntésemet. A hír már jó ideje a levegôben lógott, mivel semmi jóval

sem kecsegtettek a Yamahánál. Én gyári motort szerettem volna,

és az azzal járó extra támogatást. Érzek magamban annyi erôt, hogy

sikerre vigyek egy ilyen masinát. A Yamaha azonban nem támogatta

a tervemet, azt mondták Jorge Lorenzo és Valentino Rossi helye még

2015-ben is bombabiztos. Lépéskényszerbe kerültem. Nehéz döntés

volt… Sokat kaptam a Tech3-tól, igaz, sokat is adtam. Egymásra

találtunk… Kicsit fáj az elválás, de meg kellett tennem…

Érdekesség, hogy Cal Crutchlowot minden a Yamahához kötötte

eddig. A három hangvilla csapatával versenyzett már a Super-

Sportban és Superbike-ban is, illetve három évet „húzott le” a

MotoGP-ben is ezzel a márkával. Persze faggatták az esélyekrôl

is, és a brit motoros nem udvariaskodott.

– A Ducati nehéznek tűnik Andrea Dovizioso számára! Ô remek

versenyzô, három motort is vezetett eddig a GP-ben, de a Ducati

sok neki, túl bonyolult. Én már most kívülrôl is látok olyan dolgokat,

amit másként csinálok majd.

– Nicky Hayden remek csapattárs volt, de közösen a csapattal

úgy döntöttek: váltanak. Örülök Cal Crutchlow érkezésének, remélhetôleg

képes lesz valamit hozzátenni a motor fejlesztéséhez.

nyilatkozott diplomatikusan a 2004. évi 125 köbcentiméteres

géposztály világbajnoka, Andrea Dovizioso.

– Minden attól függ, mennyit javul a Ducati! Ha megtalálják a

jó irányt, akkor fejlôdhetnek. Láthatjuk mindannyian: szükséged

van egy jó motorra ahhoz, hogy eredményes légy! – utalt arra a

távozó Nicky Hayden, hogy Valentino Rossi a ducatis évek szenvedése

után már futamot is nyert a Yamahával.

A Ducati Casey Stoner távozása után mindössze egy (! A szerzô)

gyôzelmet szerzett, az ausztrál világbajnok teljesítményét leszámítva

pedig 2007-nél állt meg az emlékezés mutatója, amikor is

Loris Capirossi vitte gyôzelemre a Ducatit!

 

Moto3

Spanyol belügy…

Alex Rins még a szezon elején – Austinban – indulhatott az élrôl,

majd a szezon közepén újra. Kétszer is… A Német Nagydíj után

Indianapolisban. A kérdés csak az volt: itt az új trónkövetelô? Annál

is inkább, mert a listavezetô Luis Salom nem került az elsô négybe…

Maverick Vińales pedig – noha korábban vezette az összetett

pontversenyt –, egyre csak vesztett a jelentôségébôl…

Alex Rins jól rajtolt, de a hosszú célegyenes végén a füvön kötött

ki, így az ausztrál Jack Miller vette át a vezetést, és a levegôben lógott

a meglepetés… A levegô csak másfél körön át volt helytálló, mert az

ausztrál motoros késôbb a levegôben úszva hagyta el a pályát. Késôbb

pedig kulcscsonttörést diagnosztizáltak nála. Sajnos…

Ezután pedig szigorú spanyol belüggyé vált a dobogós helyek

sorsa… Ezt persze már megszokhattuk, hiszen visszatekintve öt

nagydíjat, csak spanyol motorosok álltak a dobogón.

Indianapolisban Alex Rins, Maverick Vińales és Alex Marquez

csatázott az elsô helyért.

Arthur Sissis igyekezett tapadni a bolyra, ôt pedig Jonas Folger követte:

ettôl nézett ki úgy a nagydíj – az ausztrál és a német motorostól –,

mintha világbajnokság lenne, nem pedig egy meglehetôsen gyors

spanyol bajnoki kihelyezett erôpróba.

Tíz körrel a leintés elôtt Maverick Vińales „nagyot mentett”: a megbicsakló

KTM-et ugyan visszatornázta az aszfaltra, de ezzel a dobogó

harmadik fokára kvalifikálta magát. A négy nagydíj óta listavezetô

Luis Salom idôközben Jonas Folgerrel birkózott, hogy mentse a még

menthetôt. Már ami az összetett pontversenyt illette…

Az mindenesetre már ekkor látszott: Luis Salom nem tud felérni a

dobogóra…

Négy körrel a vége elôtt Efren Vazquez motorja füstölt el látványosan,

amit óriási ovációval jutalmazott a GP küzdelmére váró közönség.

Az „ezer fejű cézár”, amúgy – a magas C-n sikoltozó műsorvezetô

jóvoltából és segítségével – egészen extázisba jött, hiszen az utolsó

kör a Moto3 klasszikus forgatókönyve alapján zajlott. Csakhogy ezt

arrafelé nem ismerik, így abszolút újdonságnak hatott… Azaz kerék a

keréken, könyök a könyök, - térd a térd mellett fordult a vezetô spanyol

hármas az utolsó fél körben, és ezúttal is Alex Rins elôtt vágódott le a

kockás zászló, aki 0,177 másodperccel elôzte meg Alex Marquezt.

Maverick Vińales hátránya pedig 1,076 volt, ám ô így is – még – megtartotta

az összetett második helyét a futamgyôztes elôtt. A listavezetô

Luis Salom az ötödik helyre érkezett és aggasztó volt a 9,261 másodperces

hátránya.

 

A dobogósok mondták:

 

Alex Rins: – Hihetetlenül boldog vagyok! Úgy kezdtem a szezon

második felét, ahogyan az elsôt zártam, gyôzelemmel. Hiszek benne,

hogy még simán megszerezhetô a világbajnoki cím. Persze csak akkor,

ha ilyen jó motorom lesz, és képes leszek ilyen harcosan motorozni.

Nem is értem, miért sodródtam le a fűre az elsô kanyarban. Ezt alaposan

ki kell elemeznünk!

Alex Marquez: – Már kétszer is voltam negyedik – Katarban és Montmelóban

–, de most elôször állhattam fel a dobogóra. Nagyszerű ér-

zés… Öröm volt látni a tesómat, aki lelkesen integetett a dobogó elôtt.

Jó verseny volt, nem kockáztattam. Egy-két helyen még gyorsulhattam

volna és akkor… De a ha-val kezdôdô mondatoknak nincs értelme…

Maverick Vińales: – Egyik szemem sír, a másik pedig nevet. Örülök

a dobogónak – eddig minden futamon felállhattam a pódiumra –, de

Alex Rins elôttem végzett, így plusz pontokat szerzett az összetettben.

Ugyanakkor Luis Salomot pedig mögöttem intették le. Jó verseny volt,

készüljünk a Cseh Nagydíjra, amelyen 2012-ben az elsô rajtkockából

indulhattam.

 

Moto2

Ez ám a meglepetés!

Scot Reddig listavezetôhöz méltó módon az 1-es rajtkockából indulhatott,

még akkor is, ha csak néhány századdal tudta megelôzni az

idômérôn Pol Expergarót.

A start a brit motorosé volt és jókora meglepetésre Takaaki Nakagami

– aki eddig olyan túl sok vizet nem zavart a világbajnokságon –,

simán megelôzte Pol Espergarót. A hatodik kör végéig szinte együtt

volt a mezôny és a harmadik helyen motorozó spanyol versenyzô képtelen

volt lerázni Nicolas Terolt, Esteve Rabatot, Jordi Torrest és

Dominique Aagertert! Aztán – szokás szerint – a hátrafelé figyelés „meghozta”

a gyümölcsét Takaaki Nakagami kiépített egy durván két másodperces

elônyt az ôt üldözôkkel szemben, majd átvette a vezetést is.

Szenzációs gyôzelem lett volna…

Idôközben Scott Redding és Pol Espergaro egymással csatázott, hol

a brit, hol a spanyol motoros elôzött. Pol Espergaro célja nyilvánvalóan

az volt, hogy maga mögött tartsa Scott Reddinget, így koptatva az

összetett pontverseny különbségét.

Ezt persze tudta a brit motoros is – hát hogyne tudta volna?

Tíz körrel a leintés elôtt az élen száguldó Takaaki Nakagami hibázott

és Pol Espergaro körönként két tized másodpercet hozott rajta. A japán

motoros azonban mind a fizikai, mind a lelki egyensúlyát visszanyerte,

de eközben Esteve Rabat megelôzte Scott Reddinget, jó szolgálatot

téve Pol Espergarónak, aki hirtelen elveszítette a ritmust. Az utolsó

három kör csak és kizárólag Esteve Rabatról szólt, aki – ha már egyszer

lúd, legyen kövér alapon – Takaaki Nakagamit támadta. Szinte mindenki

az elsô két helyen motorozóval foglalkozott, miközben Scott

Redding megszerezte a harmadik helyet Pol Espergaróval szemben.

Ez a vb végkimenetele szempontjából volt fontos! Két körrel a leintés

elôtt pedig Esteve Rabat „robbantott”. Remek elôzéssel vette át a vezetést,

de Takaaki Nakagami ahol csak lehetett, beszúrt… Mondhatni

sokat kockáztatott, de egy-egy ilyen sikertelen akció mindig vissza is

vetette egyben.

A végén Esteve Rabat megismételte a Jerezben aratott sikerét és

nagyon sokat tett azért, hogy a végelszámolásnál, az év végén dobogós

legyen.

A Moto2 mezôny érdekessége volt, hogy a Német Nagydíj gyôztese

Jordi Torres „csak” a tízedik lett, 10,246 másodperces hátránnyal.

 

 

A dobogósok mondták:

Esteve Rabat: – Ezt a formát kellene állandósítani! A Holland TT-én

az ötödik voltam, Montmelóban a második, de néha csak a fogcsikorgató

küzdelem marad néhány pontért. Ezúttal beosztottam a gumikat

a meglehetôsen rossz aszfalton és a vártnál könnyebben elôztem

meg a tabella élén állókat. Remek motort kaptam a csapattól, a Tuenti

HP 40-tôl. Sikerült Takaaki Nakagami támadásait is visszavernem,

remek utunk lesz Európa felé.

 

Takaaki Nakagami: – Meg kell vizsgálnunk, hogy miért vesztettem

el az elsô helyet, ami nyilvánvalóan áttörés lehetett volna a karrieremben.

Nem éreztem úgy, hogy meg kell hajolnom Esteve Rabat elôtt,

aztán mégis. Csak közhelyeket tudok mondani, ilyen a motorsport…?!

Persze sose legyen rosszabb egy második helynél… Az összetettben a

hetedik vagyok, látok lehetôséget a javulásra.

 

Scott Reedding: – Néha a semmibôl elôkerülnek ilyen kiváló versenyzôk,

mint Takaaki Nakagami. A múltkor pedig ott volt Jordi Torres!

Ezért is remek dolog a Moto2! Fair, de óriási csatát vívtam Pol Espergaroval,

aki mindent megtett, hogy a harmadik legyen. Ezúttal növeltem

az elônyömet az összetettben. Brnóban 2012-ben nem sok pontot szereztem,

a bajnokság hátralévô részében a folyamatos pontszerzést kell

szem elôtt tartani!

 

MotoGP

Marc Marquez: Egyre közelebb a vb-cím!

Harminc GP futam telt el azóta, hogy amerikai motoros gyôzött

volna a legjobbak között… Nevezetesen Ben Spies végzett az elsô

helyen Assenben, 2010 májusában. Erre ezúttal is kevés volt az esély,

mert a vb „második félidejének” – kilenc nagydíjának – elsô versenyén

három spanyol motoros állhatott fel az elsô vonalra. Jelesül Marc Marquez,

Jorge Lorenzo és Dani Pedrosa. Ráadásul a mezôny egyetlen hazai

versenyzôje, Nicky Hayden a második sor végére szorult 1,184 másodperces

leggyorsabb kör hátránnyal, ezért aligha volt várható, hogy

megtörik a „hagyomány”.

Marc Marquez nyert Austinban és gyôzött Laguna Secában is, így

okkal-joggal várta mindenki, hogy a motorsport legnagyobb bravúrjára

készülô – értsd három géposztály három világbajnoki cím – spanyol

motoros az elsô rajtkockából indulva fölényes gyôzelmet arat. Jorge

Lorenzót azonban egyáltalán nem érdekelte a hazai közönség elvárása,

mert egy sokkal jobb rajttal elhúzott Marc Marqueztôl, de Dani Pedrosától

is. Sôt, az utóbbi versenyzô egy rutinos helyezkedéssel még

fiatalabb honfitársát is megelôzte… A hármas élbolyt – ahol nagyon

figyelték egymást a versenyzôk –, az átigazolási cirkusz utóhullámaitól

még mindig a figyelem középpontjában álló Cal Crutchlow és Alvaro

Bautista követte.

Valentino Rossi csak ezután következett. Az pedig igazából már

nem is volt hír, hogy a Ducatik versenyzôi csak a CRT motorok elôtt

haladtak. Alvaro Bautista számos alkalommal bizonyította: remek

motoros – világbajnok –, de az, hogy a Gresini Honda bôven Nicky

Hayden és Andrea Dovizioso elôtt volt, az azért súlyos… Furcsa volt

a két régebbi sztár, Dani Pedrosa és Jorge Lorenzo helyzete, hiszen

egy olyan újonctól kellett tartaniuk, aki elsô éves volt a királykategóriában.

Marc Marquez pedig igazolta a „félelmüket”… Remekbe

szabott elôzéssel fékezte ki elôször Dani Pedrosát, majd nem sokkal

késôbb a világbajnoki címvédôt, Jorge Lorenzót is és hét kör alatt

másfél másodperces elônyt épített fel, amit késôbb tovább növelt.

Ebbôl a szempontból késôbb szerencséje is volt, mert a két világsztár

ádáz harcot kezdett a második helyért, ezzel pedig szinte „elengedték”

Marc Marquezt, aki hamarosan három másodpercre növelte elônyét…

Az utolsó két körben Dani Pedrosa sokkal meggyôzôbb volt, mint

Jorge Lorenzo és így csaknem két másodperces elônnyel biztosította

be a Honda újabb – a 2013. évi szezonban a harmadik – kettôs gyôzelmét.

A sikert – legalábbis a pálya aszfaltján – jócskán elhomályosított

Valentino Rossi szárnyalása…

Az olasz világbajnok a kilencedik helyrôl indulva szinte a semmibôl,

mondhatni elôzési szituációk nélkül „lépte le” a fiatalokat, így a

korábban a gyári csapatban a helyére pályázó Cal Crutchlowot, Alvaro

Bautistát és Stefan Bradlt.

Marc Marquez újabb elsô helyével az Észak-amerikai futamok

mestere lett – mindhárom helyszínben gyôzött – és tovább növelte

elônyét az összetettben, immár 21 pontra. A pontversenyben a Német

Nagydíj után vette át a vezetést a sérült Dani Pedrosától és könnyen

lehet, hogy a 2010. évi 125 köbcentiméteres géposztály – és 2012. évi

Moto2-es kategória világbajnoki címe után –, közte egy vb ezüstérem

a Moto2-ben –, a királykategóriában is gyôzni fog.

Ez ám a megsüvegelendô teljesítmény…!

 

A dobogósok mondták:

 

Marc Marquez: – Nagyon örülök az újabb 25 pontnak! Azt mindenki

tudta – én is –. hogy ez a nagydíj jó lehetôség lesz arra, hogy növeljem

az elônyömet az összetettben. Nehéz megmagyarázni, de most éreztem

magam a legjobban, mióta a GP mezônyébe kerültem. A rajt úgy alakult,

ahogyan alakult és azután döntöttem el, maradok a harmadik

helyen, látótávolságban. Láttam, hogy Dani Pedrosa és Jorge Lorenzo

is abban mesterkedik, hogy elônyre tegyenek szert. Ez viszont sokat

„kivett” a gumikból. Amikor könnyebb lett a tank, támadásba lendültem.

Átvettem a vezetést és néha szándékosan meg is csúsztattam a

motort. Egy kicsit a közönségnek is motoroztam. Brno következik, ami

egy teljesen más jellegű pálya, ott – véleményem szerint – Jorge Lorenzo

lesz a leggyorsabb. Nekem az a feladatom, hogy ezt a 21 pontos

elônyt a lehetô legokosabban osszam be.

 

Dani Pedrosa: – Mindent kiadtam magamból! Az elmúlt hetekben a

sérülésem miatt alig edzettem, mindössze csak bicikliztem. Komoly

esélyem volt a gyôzelemre, de aztán elveszítettem a közvetlen kapcsolatot

a Hondával. Nagyon nehéz volt úgy befordulni a motoron, hogy

minden apró rezdülésre reagálni tudjak. Az utolsó körökben minden

tartalék energiámat felhasználtam, így szereztem meg a második helyet.

Azt gondolom, ezután a verseny után sokkal erôsebb lettem.

 

Jorge Lorenzo: – Jól rajtoltam, ami persze nem a véletlen műve! Vezettem

is, de a sérülésem bizony hátráltatott. Erre majd azt mondják:

kifogásokat keresek. Nem, ez az igazság… Volt egy tervem: „meglépek”

Dani Pedrosa elôl, és akkor a két Hondás presztizscsatát vív majd.

Sajnos Dani Pedrosa gyengének bizonyult a sérülése után… Ha valaki,

akkor én ezt nagyon is megértem. Ezek az emberi dolgok. Ugyanakkor

szerintem a Honda műszakilag elôttünk jár. Legalábbis ezen a pályán

ezt szűrtem le. Brno egy új lehetôség, ott általában jók vagyunk, bár

2013-ban 0,187 másodperccel Dani Pedrosa megelôzött. Most majd

meglátjuk, hogy mennyit gyógyult a sérülésünk, és mentálisan ki az

erôsebb. És akkor még nem beszéltem Marc Marquezrôl…

2995 Ft
2396 Ft
20 %
Ajánlott könyvek

Dávid Sándor

Forma 1 sztorik 2013-2014


Idén is a könyvesboltok polcaira kerül Dávid Sándor legendás évösszefoglalója. Ennek a kötetnek a kézbevételével és elolvasásával is ugyanolyan szerencse éri az Olvasót, mint a korábbiakkal.

 

Simon István

Száguldó cirkusz 2012-2013

HÉTFŐTŐL (2013. január 21-től) ÚJRA KAPHATÓ!!!

Látogassa meg a kiadó Facebook oldalát!

Dávid Sándor

Forma-1 Sztorik 2012–2013

Látogassa meg a kiadó Facebook oldalát!

Baráz Miklós, Földy Attila

Motor GP Sztorik 2012–2013

KERESSE A SIKERKÖNYVET A LEGNAGYOBB KÖNYVESBOLTOKBAN!!

Látogassa meg a kiadó Facebook oldalát!

Benkő Gábor

Futballgyilkosok

A magyar bundabotrány - pénz, drogok, prostik

Látogassa meg a kiadó Facebook oldalát!